Bookmark and Share

الخميس، يناير 12، 2012

مع نفسى




كنت مره قاعد مع نفسى فبادرتنى نفسى قائله :- 


نفسى :- نعم ... من أجل ... نعم ... من أجل ... نعم ... من أجل؟؟؟؟
كلمة تتكرر كثيرا فى هذه الأيام فلا تكاد تسير فى الشارع حتى تراها معلقة أمامك فى كل مكان أو تشاهد التلفزيون فإذا بها تفط فى وشك كل لحظة فى صورة إعلان عن حزب أو تكتل أو شخص . شىء يدعو إلى الملل و الضجر .


أنا :- مالك يا نفوستى متعصبه ليه متكبريش الموضوع كده  كله عادى يعنى .


 نفسى :- عادى إزاى يعنى كأنى يجب أن أذهب لكى أختار شخص أو جماعة من بين مجموعة من الأشخاص أو الجماعات فقط بناء على مجموعة من الوعود التى يمنحها لى و بالطبع من كانت وعوده اكثر عنترية و ثورية يجب أن تكون فرصه أكبر فى الحصول على صوتى .


أنا :- مش للدرجه دى يعنى أكيد أكيد فيهم حد ابن حلال و هيعمل حاجه إن شاء الله .


نفسى :- إنسى تتشابه أغلب الوعود فلا تكاد تجد فرق يذكر بينها تقريبا .
من أجل......... الحريه
من أجل ........ العداله الإجتماعيه
من أجل ........ التقدم
من أجل ........ الرخاء
من أجل ........ رفع الحد الأدنى للأجور
من أجل ... من أجل... من أجل


أنا :- يعنى إيه يا نفوستى ما احنا لازم نختار حد علشان ننتخبه .


نفسى :- مش لازم على فكره أنا مش هرشح أى حد و لا هدى صوتى لأى حد إيه رأيك بقى من إمتى أى حد إدا وعد فى البلد دى و نفذه من أيام الفراعنه و البلد دى بيتمص دمها طول عمرنا و احنا فى البلد دى عايشين على حرف الحياه طول عمرنا و احنا ساكنين فى شقق بنتنفس فيها بفرده مناخير واحده طول عمرنا و احنا معتقدين إن اللحمه دى من الكماليات الغير ضروريه طول عمرنا و احنا بنقنع نفسنا إن نفس الفيتامينات إللى فى اللحمه موجوده فى الفول فقعدنا ناكل فى فول لما قربنا ننهق خلاص .


أنا :- الله الله إيه السودويه دى يا نفوستى على مهلك شويه كده الدنيا لسا بخير برضه .


نفسى :- خير إيه يا ابو خير البلد دى من أيام الفراعنه و خيرها مش لأهلها خيرها بس بيروح للجماعه بتوع من أجل دول يا راجل بلا قلبه دماغ .


أنا :- أيوه بس إنتى ناسيه إن فى ثوره قامت فى البلد و بقى فيه أمل إن حال البلد يتحسن و حالنا معاها كمان يعنى .


نفسى :- يا اخويا إتلهى ما قامت قبل كده ميت ثوره فى سنه 19 و فى سنة 52 قامت ثوره خرجت إحتلال قعد فى البلد 70 سنه إيه إللى زاد و حط علينا غير فقر على فقر.


أنا :- بس فيه شهداء ماتوا علشان يوفروا لنا شىء من الحريه و العداله يعنى الناس دى ماتت على الفاضى حرام عليكى يا شيخه .


نفسى :- أنا معاك إن الشهداء إللى ماتوا دول هم أشرف ناس مرو على البلد دى فى كل تاريخها بس للأسف ماتوا خلاص الأشراف دول إللى ممكن تثق فيهم ماتوا خلاص مفضلناش غير بتوع من أجل شويه ناس مسميين نفسهم النخبه و ادو لنفسهم الحق فى تخطيط مستقبل حياتنا و يا ريتهم متفقين ألا قاعدين ينظروا على بعض زى ما يكونوا داخلين ماتش سيجا و كل واحد فيهم فاكر إنه جاب التايهه و الباقى بهايم و كل واحد فيهم علشان يثبت إنه مثقف أكتر من التانى يعوجلى صوابعه و يهزهم قدام مناخيره قال يعنى بيحط  كلامه بين قوسين يا عم بلا نيله .


أنا :- بس فيه مشكله أهم من الكلام ده كله إنتى نسياها ؟؟؟ أصلهم بيقولوا إللى مش هيروح ينتخب هيلسعوه غرامه 500جنيه و إنتى عارفه المشرحه مش ناقصه قتله يا نفوستى .


نفسى :- تصدق عندك حق أنا كنت ناسيه الموضوع ده .


أنا :- طب يا ست النسايه دبرينى بقى نرشح مين .


نفسى :- رغم إن أنا لسه عند رأيى إن كله أسخم من بعضه مفيش بقى غير الأخوان ما احنا منعرفش غيرهم و اهو إللى نعرفه أحسن من إللى منعرفوش و خلاص خلينا نتفض من الموال ده بقى و نشوف أكل عيشنا .


أنا :- يا خوفى يا نفسى تكون من النوع الأمار بالسوء ... خلاص و أنا عند قولك إخوان إخوان كله محصل بعضه هما يعنى هيبقوا أوحش من الحزب الوطنى . خلينا نخلص و نشوف أكل عيشنا .


و دمتم ....



ليست هناك تعليقات: